Thursday, November 16, 2006

Seksaan yang menimpa wanita...

Antara seksaan yang menimpa wanita yang diperlihatkan kepada Nabi Muhammad SAW ketika melalui peristiwa Israk dan Mikraj,membuatkan Rasulullah menangis setiap kali mengenangkannya.

(1) perempuan yang digantung denganrambut dan otak di kepalanya mendidih. Mereka adalah perempuan yang tidak mahu melindungi rambutnya daripada dilihat lelaki lain.

(2) perempuan yang digantung dengan lidahnya dan tangannya dikeluarkan daripada minyak panas dituangkan ke dalam kerongkongnya.Mereka adalah perempuan yang suka menyakiti hati suami dengan kata-katanya.

(3) perempuan digantung buah dadanyadari arah punggung dan air pokok zakum dituang kedalam kerongkongnya. Mereka adalah perempuan yangmenyusui anak orang lain tanpa keizinan suaminya.

(4) perempuan diikat dua kakinya serta dua tangannya sampai ke ubun dan dibelit beberapa ular dan kalajengking. Mereka adalahperempuan yang boleh solat dan berpuasa tetapitidak mahu mengerjakannya, tidak berwuduk dan tidak mahu mandi junub. Mereka sering keluar rumah tanpa mendapa tizin suaminya terlebih dulu dan tidak mandi iaitu tidak bersuci selepas habis haid dan nifas.

(5) perempuan yang makan daging tubuhnya sendiri manakala di bawahnya ada apiyang menyala.Mereka adalahperempuan yang berhias untuk dilihat lelaki lain dan suka menceritakan aib orang lain.

(6) perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka. Mereka adalahperempuan yang suka memasyhurkan diri sendiri supaya orang melihatakan perhiasannya.

(7) perempuan yang kepalanya seperti kepala babi dan badannya pula seperti keldai. Mereka adalahperempuan yang suka mengadu domba dan sangat suka berdusta.

(8) perempuan rupanya berbentuk anjing dan beberapa ekor ular serta kala jengking masuk ke dalam mulutnya dan keluar melalui duburnya.Mereka adalah perempuan yang suka marah kepada suaminya dan memfitnah orang lain.

Sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang solehah..
Sahabat2 marilah kita muhasabah diri dan tetapkan matlamat kehidupan kita sebagai seorang srikandi islam...
Wanita dijadikan dengan pelbagai keistimewaan
Wanita..hatinya lembut untuk menjadi penyejuk rumahtangga
Wanita..dikurniakan ketabahan untuk membantunya memenuhi tanggungjawab sebagai seorang ibu dan isteri kepada suami yang beriman
Wanita..dikurniakan air mata untuk meredakan kegelisahan hatinya
Wanita..dikurniakan keistimewaan melahirkan insan2 yang bersih dan suci dari rahimnya
Banyak lagi kelebihan yang ada pada wanita...
bak kata pepatah
" Tgn yang menghayun buaian mampu menggoncangkan dunia" begitulah hebatnya wanita yang dijadikan Allah namun kehebatan itu adalah sia2 sekiranya wanita tidak tahu menggunakan kelebihan dan keistimewaan yang dikurniakan pada jalan yang betul...
Semoga kita terhindar dari azab seksa yang dasyat ini.. Bersama-sama lah kita perbaiki kelemahan dan kekurangan diri semoga kita tergolong dalam golongan wanita2 solehah..wallahualam =)

No comments: